zaterdag 12 augustus 2017

Spannende dagen!

Ik heb me voorgenomen om meer te bloggen. Dat heb ik eerder ook wel eens gezegd, maar hoop mezelf er nu aan te kunnen houden.

Ondertussen ben ik begonnen met antidepressiva en zijn er ook wat positieve ontwikkelingen.
Of het nu door de antidepressiva komt, of doordat er wat licht aan het einde van de tunnel gloort weet ik niet, maar ik voel me iets beter. En dat is uiteindelijk de bedoeling.

De spanning deze dagen komt doordat ik eindelijk mocht reageren op woningen.

Tegenwoordig hebben ze zoveel regeltjes wanneer je bij een sociale woningcorporatie wilt huren. Op basis van je inkomen wordt er gekeken naar welke huurprijs je minimaal en maximaal mag reageren, en daar wordt niet van afgeweken. Nergens wordt er rekening mee gehouden. Het gaat alleen om het inkomen.
Wat eigenlijk heel krom is, want als je een woning wilt kopen wordt wel overal rekening mee gehouden.
In mijn situatie komt het erop neer dat ik niet kan kopen doordat ik een forse studieschuld heb, er was zelfs een hypotheekverstrekker die in zijn berekening op hun website doodleuk de min in ging (ik kon -120.000 euro lenen, heel hoopvol!).
Maar op basis van mijn inkomen is de minimale huur waarvoor ik in aanmerking kom €592,56. De huurprijzen daaronder kom je alleen voor in aanmerking als je maximaal €22.000 en een beetje verdiend per jaar. Ook de huurtoeslag kom je alleen voor in aanmerking als je maximaal €22.000 verdiend en zorgtoeslag maximaal €27.000. Alles daarboven mag het lekker zelf uitzoeken.

Anyway, er waren dus eindelijk woningen waar ik op mocht reageren na een paar weken van enkel woningen onder de €592,56 grens.
Nog steeds was ik wat sceptisch, want ik had al eens eerder een leuke woning gezien, maar die bleek 6 cent te goedkoop. Omdat de corporaties verplicht zijn om een bepaald percentage van hun woningen aan de €22.000 groep te verhuren, worden de huurprijzen van de woningen aangepast aan die grens van €592,56. In het geval van de corporatie waar ik nu heb gereageerd, zetten ze de woningen dus op €592,50.
Bij andere corporaties is het nog kleiner, want daar zetten ze die woningen gewoon op €592,55.

Maar nu, afgelopen dinsdag, dus een woning waar ik op mocht reageren.
We zijn er 's avonds even langsgereden om de buurt te verkennen en een eerste indruk van de woning te krijgen. Het zag er allemaal wel goed uit.
De woning is een hoekwoning uit de jaren '70, heeft een kleine nette voortuin en zelfs een oprit. Dat is natuurlijk erg gunstig in een woonwijk!
Aangezien ik al sinds 2012 bij deze corporatie sta ingeschreven maak ik een goede kans op deze woning, of er moet toevallig iemand met een langere inschrijfduur reageren.
Op donderdag verscheen er nog een woning op de site waarop ik mocht reageren.
Ook een hoekwoning uit de jaren '70 in een wijk waar mijn grootouders en oom ook jaren hebben gewoond. Toen ik er even langsreed ging er wel een klein lampje branden van vroeger.
Deze woning heeft geen oprit, maar wel een hele grote heg in de tuin. En deze woning heeft een bad.

Twee woningen waarop ik heb gereageerd en waar ik naar alle waarschijnlijkheid wel een goede kans op maak. Dan blijft de vraag, wat nu als je moet kiezen?
De ene woning is beschikbaar op 14 september, daar moeten nog wat werkzaamheden aan verricht worden door de woningcorporatie voordat ik de sleutels krijg. Er wordt isolatie aangebracht en mechanische ventilatie. Deze woning heeft een oprit en geen overdreven volle tuin die veel aandacht vraagt.
De andere woning is 24 augustus beschikbaar, hoeven geen extra werkzaamheden door de woningcorporatie in uitgevoerd te worden. Heeft een bad en een tuin met een mega heg.
Qua formaat zijn ze verder nagenoeg hetzelfde, allebei drie slaapkamers en een zolder. Qua indeling zijn ze ook nagenoeg hezelfde.
De prijs scheelt maar een eurootje of 5 per maand.

Het komt eigenlijk dus neer op de keuze : Bad of oprit, wilde heg of nette tuin...

Eerst maar eens afwachten of ik bij een of beiden op nummer 1 sta en de woningen aangeboden krijg. Dinsdag en woensdag weet ik meer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Blogarchief